Vecka 34 – summering

I syfte att tapera (formtoppa) inför de Nordiska mästerskapen kommande vecka har innevarande vecka varit ”lugn”.
Två enklare gympass med funktionella övningar med egna kroppen har genomförts.
Ett distanspass på 10km och ett på 6km löpning har genomförts.

I torsdags var det en för jä***g dag. Åkte under onsdagskvällen efter arbetet till Luleå i syfte att deltaga på Försvarsmaktsmästerskap i orientering. Jag fick ju blodad tand under våren efter de träningsläger jag deltagit i och min tredje plats på regementsmästerskap gav mig en plats i laget. Jag fick tilldelat en medelsvår bana, vilket jag hittills inte ansett mig mogen för. Det var jag inte nu heller. Och med tanke på att jag tränat 0 (noll) gånger sedan regementsmästerskap och terrängen för mig var nu så gick det åt pipsvängen. Inför min sista sträcka gick vi ut som tredje lag. Jag vet inte ens vad vi var när vi kom i mål, men jag sprang bort oss fullständigt. Så är det ibland, det blev ett bra träningspass på 80 minuter löpning åtminstone.

I lördags tävlade jag i en för mig ny gren: Precisionsskytte med pistol. Målet var att inte komma sist med mitt tjänstevapen mot andras tävlingsvapen. Jag kom heller inte sist utan typ 3:a från slutet. Det får man vara nöjd med.

Har köpt en ny träningskompis:

För er som är familjär med s.k. GoPro-kameror så har jag köpt en Action-kamera ifrån Sony. Bildkvalitén är slående bra under rörelse och det ska bli intressant att se vad för tuffa filmer och bilder man kan få från hinderbanan m.m. Har redan lagt upp ett exempel på instagram.

Ikväll var det sista passet innan jag åker till min arbetsplats och årets för mig viktigaste tävling tillsammans med SM.

Passet var ett s.k. formtoppningspass och bestod av 8 x 150 meter löpning svagt utför på 95% av maxfart. Jag vilade i 90-120 sekunder tills jag kände mig fräsch igen.

Exakt vad som händer i kroppen är jag väl inte begåvad till att besvara men tanken är väl att man skolar in kroppen i ”överfart” så att när man sen kör tävling i tävlingsfart så upplever kroppen detta som långsammare och producerar inte mjölksyra i samma omfattning. Det funkar för mig=)

Runt 16-17 på onsdag springer jag hinderbana på Revingehed. Kom dit och heja, det skulle jag uppskatta oerhört.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *