Vecka 13 – Compartment?

Tjenare.
Som jag skrev förra veckan så har jag drabbats av något slags överbelastningsskada då jag försökt vara elitidrottare och spaningssoldat samtidigt; två fysiskt mycket krävande yrken som är så krävande att inte ens min kropp klarar av det =P
Nej, skämt åsido så är jag väl lika bräcklig som alla andra.

Det har således inte blivit någon löpning alls i veckan, mer än i vatten, mer om detta senare. Jag har varit på skjutfält hela veckan vilket i praktiken inneburit stående eller gående verksamhet under dygnets alla timmar. Under tisdag och torsdag fick jag ont en bit in på dagen men på torsdagen fick jag inte ont förrän framåt kvällen, detta tyder på en nämnvärd förbättring. Idag söndag har jag inte haft ont sen just torsdag kväll och sätter framgångarna till:
1. Vila från det som gör ont.
2. Antiinflammatorisk gel.
3. Kyla i form av vadkompressioner dränkta i vatten och sedan instoppade i frysen innan anbringande.
4. Även om jag inte vill erkänna det så har jag ätit en viss del antiinflammatorisk, totalt fyra stycken tabletter diklofenak och 10 tabletter Ipren 400 mg. Jag är egentligen emot denna sortens tillskott men allt har varit för att utesluta detta med stressfraktur, ty mot en sådan hjälper inte antiinflammatorisk men det kan däremot hjälpa mot benhinneinflammation samt den nya spelaren på banan: Compartment. Mer om denna åkomma kan du läsa här: http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/chronic-exertional-compartment-syndrome/home/ovc-20182611

Som man kan förstå är stressfraktur det minst önskvärda, Compartment på plats två, benhinneinflammation plats tre och sist och mest önskvärt en vanlig överbelastningsskada som jag faktiskt tror och såklart hoppas att det är.

Veckan i stort:

Måndag: Simning distans 2000 meter.

Tisdag – torsdag: Ingen direkt strukturerad träning men det har hänt ett TRX-band i anslutning till skjutplatsen som jag begagnad för bål, ben, armar och rygg. Det har nog blivit runt 80 set under veckans gång.

Fredag: Krypintervaller följt av handgranatskastning samt 30 minuter på Crosstrainern.

Lördag: Simning på olika vis med fenor och paddlar i totalt 2300 meter följt av våtvästslöpning i 30 minuter.
På eftermiddagen var det äntligen säsongspremiär på skjutbanan med min 6mm Grunig+Elmiger. Det var gyldene förhållanden med avsaknad av vind samt lagom temperatur och sol, något som ledde till nedan visade fina resultat:

200 meter är det till tavlorna

Efter skyttet genomförde jag roddintervaller; 5×500 meter med en minuts vila runt mjölksyratröskeln. Runt 1:38 tog det i genomsnitt att ro varje femhundring.

Söndag: Simhinderbana inledde dagen följt av 60 minuter våtvästlöpning och ännu ikväll väntar CrossTrainer med rehab och stretch.

Precisionsserie: 10 skott med 10 minuter till förfogande (jag använde uppenbarligen bara drygt tre minuter). Alla skott träff mitt i med de sex sista väldigt mycket i mitten =)

Snabbserie: 10 skott på en minut. 98 poäng trots ett litet vänsterläge.

Kommande vecka blir ganska krävande ur en arbetssituationsaspekt men jag eftersträvar att försöka springa 2 kilometer utan smärta på torsdag och 5 kilometer på lördag. Så får vi se hur det går. Vänligen håll tummarna för mig!

Det var tänkt att jag på söndag skulle tävla i tio kilometer löpning på landsväg i form av skånska mästerskapen, en tävling som jag har haft ganska stora förväntningar på med tanke på min fina löpform som har infunnit sig. Det är dock inte värt att lasta på detta lopp på min fotled så jag väljer således att avstå vilket smärtar mig något, men jag har inte råd att bli allvarligt skadad såhär dags på året.

Bästa hälsningar
Dunder-Danne

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *