Vecka 10 – summering samt planering av vecka 11

Vecka 10 skulle bli en medeltung vecka men blev istället ganska tung. Känner man att man har kraften och inspirationen så tycker jag att det bara är till att köra!
Måndagen inleddes måttligt med lite simning. Det vart fokus på fartkänsla och styrkeövningar.

Tisdagens pass blev speciellt. Detta var ett sådant här ”Maxstyrke-pass” som jag genomför för att sedan via spänstträning nå effekt d.v.s. att flytta en sak (min egen kropp) från en plats till en annan med så god rörelseekonomi och hastighet som möjligt.

Jag har långe hållit på att klödda med knöböjar strax över 100 kg (110-120) o.s.v. Det har aldrig känts helt bra och även om jag ökat i belastning har det känts lite konstigt och bara fel helt enkelt.

”Det är dags” sa jag till mig själv. Jag hade noggrant studerat tekniker på youtube och fått tips av kompisar o.s.v. Jag lade stången en decimeter lägre än vad jag brukar, ovanpå skulderbladen typ. Det gjorde lite ont med järn mot ben men det var bara att bita ihop. Helt plötsligt gjorde jag goda, fina repetitioner på 130 kg trots att jag var trött. Detta ska utforskas! Lyftarbältet kände jag plötsligt inget mer behov av och det kändes sjukt kontrollerat helt enkelt. Ett hett tips: Flytta ner stången!

På onsdagen var det dags för en stor premiär: HINDERBANA! Det blev ett uppvärmningsvarv följt av ett ”tre-hindersvarv” d.v.s. man springer tre hinder i snabb följd, går tillbaka två hinder, repeterar tills banan är avklarad. Detta satte sina spår, precis som årets första hinderbaneträning alltid gör. GÖTT E D!

Torsdagen blev det bara ett lätt styrkepass efter onsdagens bravader.

Fredagen: 5 km lugn löpning.

Lördag: RACEDAY! 1500 meter avverkades i Friidrottshallen i Helsingborg. Banan är bara 180 meter och jag var helt ensam från början till slut. Det var en lite skoj-tävling för en 20-lapp men tävling är bästa träningen och jag är mycket nöjd med min tid: 4:20,9. Stort tack till IS Göta för att jag fick deltaga. GLATT GÄNG! På lördagskvällen blev det lätt gym.

Söndag var en välförtjänt vilodag då jag passade på att åka till Näsby och heja fram min brorsdotter till två fina vinster i handboll Flickor 10 år.

Fullt drag i idrottshallen.

 Veckan har börjat på bästa sätt! Efter en förmiddag på skjutbanan tog jag ut mina soldater till stridshinderbanan. Vädret var glänsande, det kördes pansarfordon en liten bit bort och skarpskjutning bedrevs på flera av de närliggande skjutbanorna. Stort inspirerade drog vi ut på mjölksyraintervaller obstacle course style. Bättre träning finns inte, på arbetstid dessutom. Hoppas alla ni har kul som har ett innesittande jobb hela dagarna=)

Monkeybar

Näthinder – höjd sex meter

I övrigt denna vecka ska jag försöka lugna mig lite. Jobbar som en vanlig dödlig d.v.s. 8 timmar varje dag. Ett eller två simpass, ett gympass, ett handgranatspass samt två löppass utöver hinderbanepasset som jag redan genomfört. Återkommer!

1 Kommentar

  1. Vad är 5 km lugn löpning, är själv nära en nära döden upplevelse efter 5 km löpning. Saga tackar för stödet, hon fick köra rehabträning igår efter handbollen. Många smällar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *