Utbildning 7 – återhämtning

I dagarna är det vinter-OS. Givetvis har jag tv:n igång hela tiden. Det är ju ingen jättestor tävling, åtminstone inte om man jämför med sommar-OS. Detta har nackdelen att man får se mycket i repris och det är oftast tråkigt efter allt förutom första reprisen.

En fördel detta medför är att man har möjlighet att lära känna de idrottare som inte är de allra största. Man tar sig tid att intervjua de som är allra bäst: Hellner, Kalla, Lundqvist men man har också möjlighet att lyssna till de som är glada för att ta sig vidare från kvalomgång.

Vad är det då som skiljer de som är riktigt duktiga (för det är nästan alla på ett OS) ifrån de allra bästa som alltid är med och kämpar om medaljerna?

Givetvis ligger det hårt arbete bakom, ingen halkar in till ett OS på enbart talang. För att nå så långt måste man lägga ner enorma mängder tid och hårt arbete. En sak som dock skiljer mellan den absoluta toppen och de som är strax under är återhämtningen. Vissa har tid att syssla med idrott på heltid. Man gör inget annat än att träna, sova och äta. Andra har ett vanligt ”9 till 5”-arbete. Exempelvis en av skicross-killarna som jobbade på något slags verk varje dag. Hans chef var tillmötesgående som gav honom ledigt för att åka på ett OS. De amerikanska åkarna sysslade inte med något annat än just skicross.

Träning kan man alltid få in, oavsett om man jobbar, pluggar eller är ledig. Det är sällan något problem att få in 2-4 timmar träning om dagen om man bara är lite förtänksam och planerar med kläder, matlådor och annat som gör att man spar tid.

Det man dock sällan har möjlighet till som ”nästan-proffs” är att vila. En vanlig människa har inte möjlighet att vila från allt fysiskt ansträngande en hel dag i veckan utan måste då handla, tvätta bilen, besöka släktingar och allt annat som hör vardagen till.

För att utvecklas optimalt i sin idrott, åtminstone så länge den är fysisk till sin karaktär, måste man vila ordentligt. Nästa vecka kommer jag att redogöra för vikten av sömn men även det enskilda träningspasset kräver återhämtning.

Nedan visar jag en matris som visar hur lång återhämtning vissa träningsformer behöver. Diagrammet ska tolkas så att det är den aktuella muskelgruppen som måste vila ifrån liknande belastning. Tränar du överkroppen hårt på gymmet en dag är det således inte så farligt att träna ett pass löpning dagen efter.

Längre fram är tanken att jag ska gå igenom några knep för hur man kan påskynda återhämtningen. Idag får ni nöja er med matrisen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *