Utbildning 6 – motivation

Utan motivation, ingen framgång. Vi drivs av olika saker och även om det finns alltifrån bra till helt sinnessjuka mål så hjälper de att motivera oss och försöka nå dit. Jag har pratat om målformulering i tidigare utbildning.

Förr eller senare kommer motivation att dippa. Man kan ha varit sjuk eller skadad, man har arbetat hårt, hamnat i någon slags ”knipa” eller så utvecklas man helt enkelt inte så fort som man hoppats.

Jag kommer nedan lista konkreta tips på hur man kan hålla motivationen uppe.

Skapa
ett mål

Bestäm
ett mål med din träning, till exempel att klara att köra en lång distans, eller
en viss sträcka på en viss tid. Anmäl dig till ett lopp till hösten som är lite
tuffare än du brukar köra normalt. Det viktigaste är att ditt mål är SMART
(Specifikt, Mätbart, Accepterat, Realistiskt och Tidsbestämt). Skriv ner ditt
mål och sätt upp det på kylskåpet eller bredvid datorn. Ju oftare du ser det ju
mer motiverad blir du att klara det.

Boka tid
med en vän

Bestäm
med en träningskompis att ni skall träna tillsammans. Att hoppa över ett pass
som man skall genomföra själv är lätt, men det om du bestämt med någon annan är
steget till att ställa in träningspasset mycket större.

Testa
dig själv

Att
se att man förbättras är en utmärkt motivationsfaktor. Gör därför ett test för
att se hur bra tränad du är för studen och gör ett schema där du gör samma test
ungefär var femte vecka. Testen kan bestå av till exempel en viss runda som du
kör på en viss tid eller på en viss puls.

Lär dig
mer

Lär
dig något nytt om till exempel träningslära, stretching eller idrottspsykologi.
Genom att lära sig hur kroppen fungerar och vad som händer när man tränar ökar
lusten att testa själv och verifiera sina nya kunskaper.

Var
förberedd

Många
gånger är det förberedelserna inför ett träningspass som är de jobbigaste att
ta sig över. Förbered därför din utrustning redan kvällen innan. Om du planerar
att träna tidigt på morgonen lägger du dina träningskläder bredvid sängen så
att du kan ta på dem direkt när du kliver upp. Om du planerar att träna direkt
efter jobbet så se till att kläderna ligger framme när du kommer hem.

Omväxling

Förändra
dina rutiner, kör en ny runda, ändriga i ditt träningsupplägg eller förändra
din kost. En förändring leder ofta till en ny förändring. Börja med att
förändra något litet så kommer du snart se att du ändra på mycket mer.

Boka tid
med dig själv
I
början av varje vecka lägger du in tid med dig själv precis som om det vore ett
möte. Denna tid kan du sedan använda som träningstid. Om någon sedan vill
träffa dig eller boka ett möte med dig kan du säga att du redan har en bokning.
De har ju inte att göra med vem du vill träffa.

Dela med
dig

Berätta
för dina vänner och familj om ditt mål. Ju fler som vet om ditt mål, desto
jobbigare blir det om du inte lyckas och bara kan skylla på att du inte tagit
dig i kragen och tränat tillräckligt. Dina vänner kommer förstå om du misslyckas
på grund av sjukdom eller skador, men förnedringen att misslyckas på grund at
lathet fåt de flesta att känna motivation.
YOUTUBE – har du svårt att verkligen ta tag i dig en dag, titta på YOUTUBE och sök på ”motivatonal videos” eller liknande. Det är mycket svårt att hålla sig stilla efter en ”potpurri” med Rockys tuffaste stunder och lite frän musik! Pröva själv: http://www.youtube.com/watch?v=FgwFkEUcIK8
Nästa vecka: Återhämtningens ädla konst
 
 

2 Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *