Konsten att hålla ihop under de tuffa veckorna.

Att hålla sig skadefri är en framgångsfaktor för att utvecklas inom sin idrott. Så är det.
Lite krämpor här och var har nog alla idrottare, men det har antagligen alla icke-idrottare med. För varje person handlar det om att det ska vara hanterbart och en elitidrottare (därmed inte sagt att jag påstår mig vara det, bara att jag försöker=)) ligger ofta på gränsen av vad kroppen klarar av.

Själv har jag aldrig varit allvarligt skadad, peppar peppar, utan alltid kunnat genomföra hela tävlingssäsonger om än med lite modifieringar ibland. För mig som inte kan försörja sig på idrott är det aldrig värt att träna så hårt att jag skadar mig för lång tid framöver. Givetvis är det så att oturen kan vara framme med fall och dylikt eller annat som man inte kan förutse.

Förutom en noggrant planerad och genomförd uppbyggnadssäsong är det såklart viktigt med uppvärmning, nedjogging, till viss del stretching samt rehabträning o.s.v. Såklart måste man också stegra sin träning på ett vettigt vis samtidigt som man ser till att äta och vila ordentligt. Detta har jag hittat metoder för att göra och om inte annat så är det bara att läsa på och planera.

Det finns dock en sak som under de senaste säsongerna blivet mer och mer väsentligt i mitt liv efterhand som jag ökat träningsmängden. Detta är en fysisk sak och den heter Kinesologisk tejp.

Inför de riktigt tuffa veckorna då man är rädd att det ska kännas lite för mycket i (för min del) benhinnor eller patella-senan under knät kan man lägga på en förebyggande tejpning. Fina instruktionsvideor finns på youtube och en rulle håller länge, givetvis beroende på hur mycket man tejpar men jag som ändå tejpar mer än de flesta har en rulle i minst ett par månader. Det blir en billig kostnad jämfört med att gå till sjukgymnasten i parti och minut. Ser man till att vara torr om huden och applicera på ett riktigt vis kan en enskild tejpning sitta på och ge effekt i en vecka utan problem. Simning och dylika sporter kan påverka, men inte nödvändigtvis. Tejpen ni ser nedan brukar jag kunna ha på i minst en vecka innan den ramlar av. Då rakar jag inte ens benen och när tejpen väl dras av går det faktiskt inte så ont som man kan tro=)
 


Jag vet att ni vet att jag är sponsrad av bodytech och deras kinesiologiska tejp men i denna blogg skulle jag aldrig få för mig att skriva om något som jag själv inte tycker funkar och att som officer klä sig i babyblå färger för att det är tufft är inget som kan anses tillrådigt.

Efter den gångna veckan som varit extremt tung med 60 km löpning, huvuddelen av sträckan med kvalité, så har jag såklart lite känningar i benen i allmänhet och vaderna i synnerhet. Men jag vet med säkerhet att jag inte kunnat gå nerför trappor eller sätta mig och skita utan att få ont i knäna om jag inte tejpat mig. Jag hade dessutom behövt vila i uppemot en vecka för att få benhinnorna att läka utan tejpen. Jag rekommenderar alla som inte tidigare prövat att göra så, åtminstone om man upplever att man ibland har besvär. Annars är det ju onödigt=P

Som jag dock antytt tidigare så kan inte tejpen ersätta en väl genomförd uppbyggnadssäsongen och en klok stegring men den kan vara ett verktyg att nå ytterligare lite längre…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *