Vecka 50 – summering

Veckan har gått i arbetets och rehabens tecken då jag varit på arbetet tisdag – fredag med personalfest på fredagskvällen.
Jag kämpar träget på med mina vadpress, step-up, knäböj och stretch. Alla övningar utan belastning mer än med egna kroppsvikten.
Dock har jag nu tagit igång ordentligt med simningen och våtvästlöpningen. I sommar är målet att åtminstone genomföra en s.k. swimrun-tävling på kortare distans. Swimrun innebär att man ömsom springer och ömsom simmar under någon till flera timmar. På grund av tävlingens karaktär genomförs tävlingarna ofta i skärgårdsmiljö. Denna sortens tävlingar är oerhört populära, varför anmälningskvoten snabbt fylls. Samtidigt är de flesta av dessa tävlingar flera timmar långa, något som inte passar mig som är fan att prestera under max en halvtimme. Men vi får se vad som sker, kanske blir det ingen tävlingar, men mål är ju allt och ibland finns det ett självändamål med att ha ett mål att sträva mot eftersom motivationen ökar. Dessutom är det en ganska utmanande och givande träningsform att simma ett antal längder för att sedan träna våtvästlöpning och därefter simma igen o.s.v…
Utöver den sedvanliga rehaben samt simningen så har jag två projekt igång: chins och dips. Jag kämpar mitt bästa för att slå mitt personliga rekord i chins som är 21 och mitt personliga rekord (tillika regementsrekord) i dips som är 62 stycken. Chins är en av de grenar som jag har absolut svårast att utvecklas i och trots trägen träning i snart två månader är jag inte uppe på mer än ungefär 20 stycken en bra dag. Dipsen går dock bättre och dagsformens nästan 50 dips är att jämföra med motsvarande tid förra året då jag gjorde ungefär 25-30 stycken. Vilken dröm det hade varit att kunna klämma till med 100+ dips av hyfsad kvalité=)

Idag var det även premiär för något ganska stort: simhinderbana. Och det är ju inte direkt så att jag inte tränat det innan men äntligen har jag fått till en deal med Burlövsbadet som innebär att jag en gång ungefär varannan vecka har en stående tid på söndagar med simhinderbanan förvarad i omedelbar anslutning till bassängen. Detta kommer sannolikt att öka min förmåga på denna gren under kommande säsong samtidigt som det är en otroligt bra träningsform.

En bild på bassängen innan dagens pass borde fresta den mest inbitne landkrabba att börja med denna träningsform:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *