Vecka 49 – summering

Hej.
Äntligen (efter en vecka) fick jag börja träna mina ben litegrann. Jag får sitta på motionscykeln samt har blivit instruerad ett antal övningar som är väldigt lätta, men inte så monotona som mina enbensknäböj vilka jag gjorde 180 av per dag. Nu är det lite lättare knäböj med pilatesboll, enbens step-up samt tåhäv utan belastning. Dessutom var jag tydligen stel i framsida lår (trots att jag stretchat denna muskelgrupp som en dåre de senaste åren). Fick även börja simma och till viss del våtvästlöpa.

Cykel är normalt sett rätt tråkigt enligt min mening men när man inte får springa så finner jag betydligt mer nöje i det och eftersom man vanligtvis trampar med högre frekvens än vad man har när man springer är det också ganska jobbigt. Så jag är överlag glad=)
 
 
Det finns olika sätt att vara i form på. Min bil, en Seat Toledo -96 har troget tagit mig från punkt A till B under de 5,5 år jag haft honom som jag döpt till El Toro. För nån vecka sedan passerade han en magisk gräns på 20 000 mil och rullar bättre än någonsin.
 
Andra sätt att vara i form på är att åka på överlevnadskurs i Sydamerikas djungler. Mellan fredag och lördag sov min vapenbroder från Luftvärnsregementet, Daniel, på min soffa eftersom han väldigt tidigt skulle ta flyget från Kastrup via ett antal mellanlandningar till Guyana i Norra Sydamerika. Stort lycka till!

På många maskiner man har på gymmet står det en massa varningstexter i stil med att man måste besöka en doktor innan man börjar träna och att man ska sluta träna om man känner sig yr eller svimfärdig. På någon maskin har jag även läst att man ska sluta om man motsvarande känner sig andfådd eller börjar på ont någonstans. Kanske har jag missuppfattat helt vad träning handlar om, och då vill jag be om ursäkt till er som snart i ett år läst denna blogg, men handlar inte träning till viss del om att bli trött, utmattad och ibland till och med lite yr? Nog för att man inte varje pass ska träna sig till avsvimning men ingen har väl någonsin tagit en medalj i en fysiskt krävande gren utan att ha slitit ganska hårt under en hel del träningspass? Därför uppskattar jag denna varningstext som är på en av maskinerna på gymmet hemma i kvarteret:

 
Det var allt för denna vecka, som ni läser är jag lite gladare när jag får träna lite=)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *