Vecka 38 – Vila men fälttest

Så var det äntligen dags att gå in i säsongsvilan. Det har varit en intensiv tävlingssäsong med hemrotation från Afrika och en tävlingssäsong som omedelbart startade, en tävlingssäsong som har varit något av en besvikelse men vars huvudmål ändå blev uppnått.

Under säsongsvilan tränar man bara det man själv vill och känner för. Jag brukar låta det gå nån vecka under vilan innan jag börjar med rehab, en rehab som denna gång kommer att fokusera på att stärka mina vader och läka min hälsenor som tagit mycket stryk under utlandsmission och tävlingssäsong.

Här kommer veckan i stort.

MÅNDAG: Som en del i mina underställdas utbildning ingår det att lära dem pulszoner, något som jag är ganska bekant med och påläst på. Mina underställda hämtade ut en enklare pulsklocka, utan GPS men med pulsband, under veckan innan och under måndagen skulle vi känna på alla pulszoner. Den som är bekant med användandet av pulsklocka vet att det antagligen blir jobbigt, särskilt om man ska upp och känna på den femte pulszonen. Nåja, vi gav oss iväg på en uppvärmning och sedan var det dags att känna på pulszon 1 under 1500 meter. Ganska enkelt och många har snarare svårt att ligga i denna pulszon när man springer i grupp. Pulszon 2 var lite lättare att stanna i, det är fortfarande snacketempo och detta förflöt under 1500 meter ungefär. Därefter var det dags för pulszon 3 då man så smått lämnar snacketempot och börjar bli lite andfådd.

Under pulszon 4 sprang vi först ett varv på 400 metersbanan för att därefter vila en dryg minut innan vi tog ett varv till. Här blir man ordentligt andfådd och vissa måste till och med ”hängvila” d.v.s. sätta händerna på knäna och flämta en del. Pulszon 5 var därefter ytterligare ett varv om 400 meter där de sista 100 metrarna gick uppför. Rejält jobbigt, men viktigt att känna på var man ligger och kanske hinner man komma ganska nära maxpuls under sista spurten. Genomför gärna dessa tester i grupp så att man jämföra och sedan tävla på de lite högre pulszonerna.

På kvällen blev det rörlighet för axlar och bröstrygg tillsammans med vadrehab.

TISDAG: 2100 meter simning med fokus på teknik under eftermiddagen.

På kvällen handgranatskastning. Under kommande uppbyggnadssäsong ska jag antingen träna riktig kastning eller kaststyrka minst en gång per vecka blandat med badminton för att få upp farten i arm och handled.

ONSDAG: Dags för fälttest för mina underställda. Föregångsman som man är så får man återigen själv ställa upp och genomföra detta test som består i två kilometer löpning på slät banan med s.k. stridsutrustning som väger ungefär 15 kilo inklusive vapen och kängor. Testet genomförs på en rundbana om 400 meter på hårdpackat grus. Jag hade som mål att ta mig runt på c:a 8 minuter och idag blev det 7:42 varpå jag blev ganska trött, faktiskt.

Det kan vara förbaskat jobbigt, men intill dess är det förbaskat kul.

På kvällen blev det badminton följt av vadrehab och rörlighet.

TORSDAG: Denna dagen prövade jag så kallad kundalin-yoga, en mycket nyttig träningsform för en med min ålder och idrottsbakgrund. Efter yogan kompletterade jag med rehab och rörlighet.

FREDAG: Klättringspremiär på Malmö klättercenter. Det märks att det var ett dag sen, när jag för ett år sen hade klättrat en handfull gånger jagade jag problem med svårighetsgrad 6C men idag fick jag nöja mig med några 5:or och en 6A som jag nästan klarade av.

På Malmö Klättercenter finns det fräscha lokaler och gyldene möjligheter till Bouldering,

På eftermiddagen gav jag och min kärlek oss ut på en vandring längs med Skåneleden 4 med etappen Nybrostrand – Borrby där vi övernattade i vindskydd. Vädret var bästa möjliga, molnigt och vindstilla. Mina nya Lundhagskängor höll mig torr om fötterna men gav mig samtidigt lite skav på högerfoten, främst lilltå och vänstra delen av hälen. Efter nästan 30 kilometer på ungefär sex timmar nådde vi målet en timme efter mörkrets inbrott. Fantastiskt fint var det längs med Österlens sydkust.

Måhända är jag lokalpatriot, men vackrare än såhär blir det inte.

LÖRDAG: Fortsatt vandring från Borrby Strandbad till Simrishamn där jag och min kärlek tog tåget tillbaka till Ystad där bilen väntade oss. Kroppen kändes bra förutom ordentligt med blod ifrån skav på höger lilltå. Att en så liten, egentligen oviktig kroppsdel, kan orsaka så mycket besvär.

Det ser värre ut än vad det är men samtidigt känns det =P

SÖNDAG: 2000 meter distanssimning fick avrunda veckan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *