Vecka 35 – spring xtreme i Helsingborg

Veckan spenderades i stora drag i Enköping. Det blev lite intervaller på löparspåret, lite repklättring, simning m.m. men överlag var det ganska lugnt eftersom jag på söndagen hade en tävling som jag tänkte prestera lite extra bra på: spring xtreme run i Helsingborg.

10 kilometer upp- och nerför backar med löpning i vatten och ovanpå sant och dessutom totalt 60 hinder. (Det var två varv på en 5 km-bana med 30 hinder).

Vi började i anslutning till Helsingborgs kallbadhus och inledde med en kilometer längs med strandpromenaden med diverse hinder.

Därefter gav vi oss uppför backen till Pålsjö skog, i vilken vi sprang lite i raviner, i däck, genom rör och till sist nerför trappor.

Efter detta var det ner på stranden och i vattnet svingandes i monkey bar, ringar, stegar m.m.

Jag visste att loppet skulle passa mig ypperligt och hade bett om att få starta i första heatet. Detta fick jag. Här var några andra bra löpare med som jag var tvungen att hänga av mig. Det blev onödigt spännande när jag tappade ett ganska stort försprång genom att tappa greppet i ringarna och drabbas av straffrunda… Jag fick då springa ikapp och dra däck allt jag orkade (här gynnade min greppstyrketräning mig).

Innan loppet hade jag läst på i resultatlistan efter snabba namn, men jag tittade uppenbarligen inte tillräckligt långt ner eller så greppade jag inte helt att ledaren i Toughest mini tour, en kille som heter Mattias Borg, startade 12 minuter efter mig. Jag var först över mållinjen och fick inledningsvis också stå överst på pallen…. Ända tills resultaten hade sammanställts och det visade sig att jag var klart distanserad från denne Borg. Jag hade bevakat min ”ledning” och slagit den som nu blev 3:a med 6 sekunder. Avståndet upp till vinnaren visade sig till sist vara två och en halv minut…

Hade jag inte tappat greppet på ringarna hade jag tjänat en minut och hade jag klappat på lite till istället för att bevaka och haft lite extra stolpe in vid nåt hinder (Fick vänta vid klätterväggen på andra varvet) så hade jag kanske kunnat tjäna ytterligare en halv minut. Men ändå hade jag varit klart slagen, varför det känns okej att inte känna till att jag hade en mycket snabb hinderlöpare efter mig =P

Således är jag nöjd med min ärliga placering.

Slutsatser:
1. Träna mer ringar och greppstyrka. Detta gick lätt första varvet när ringarna var fräscha men när de sen var hala och sandiga hade jag inte en chans. Gud har hörsammat mig, ty nu har vi fått ringar på gymmet på min arbetsplats. Monkeybar och däcksläpning gick dock som galant.
2. Träna mer sandlöpning. Jag är ute och ränner i ett MC-spår utanför Sjöbo emellanåt men det är en viss känsla att ha mjölksyra, sprungit genom vatten och sen ge sig upp och springa på sanden.

Bild ifrån ett av de jobbigare hindrena ser ni nedan. Att ta sig upp löste sig till sist men allra överst visste man inte riktigt var man skulle greppa. Höj blicken innan du väljer stege!

Jag väntade bilder från en riktig fotograf och har nu fått det. Anders Bjurö heter han och har Copyright på dessa bilder

:

 

1 Kommentar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *