Vecka 34 – Stockholm triathlon

Hallo där.
Då jag varit utomsockens och arbetat och inte haft med mig min dator är det först nu som jag har möjlighet att uppdatera bloggen med det som hänt på sistone.
Vecka 34 medförde inga tävlingar, det var ganska skönt att vila efter att ha genomfört två stycken triathlon och en femkampstävling på 8 åtta dagar.
Istället såg jag till att träna lite alternativt samt spendera helgen i Stockholm och vara åskådare på världscupen Stockholm triathlon. På lördagen var det damer och på söndagen var det herrar och distansen som avhandlades var s.k. olympisk d.v.s. 1500 m simning + 40 km cykling + 10 km löpning.
Det är imponerande att se dessa elitatleter. Simning och löpning är svårt att bedöma hur snabba de är bara med blotta ögat, jag brukar ju vara van att se snabba simmare och löpare inom femkampen även om simningen är helt olik i sin utformning. Gällande simningen så ser man den ju på lite avstånd men anmärkningsvärt är att det inte verkar finnas nån teknik som är ”rätt” utan man ser väldigt olika frekvens, ”i-stick” (hur handen förs ner i vattnet), samt hur mycket de sparkar med benen. Vidare så var varvet utformat som så att man simmade 1000 meter, därefter var det upp på en ramp och avslutningsvis 500 meter simning till. Dyken som skedde ifrån denna ramp avslöjade att vissa nog var mycket erfarana simmare medan andra inte var lika graciösa. Men trots att det är så många olika tekniker och, gissar jag på, erfarenhet så är fälten ganska bra samlade och någon verklig fördel av ”snygga tekniker” eller erfarenhet kunde jag inte utläsa. Min slutsats av detta är att de som är ”gamla” simmare säkerligen har haft en fördel från början men sedan träning mycket cykel och simning för att öka sina kvalitéer i dessa grenar medan andra med en begränsad simbakgrund mängdtränat för att komma upp i samma hastighet som de som hållit på med simning innan. Detta är dock mina egna idéer =)
Nedan följer en film på första växlingen för damer. Att ha i åtanke är att de har simmat 1500 meter i ganska kallt vatten, något jag brukar vara yr efter (kallt vatten + trumhinnor = yrsel). Denna yrsel verkade ingen vara direkt påverkad av och sen går det fruktansvärt fort att dra av våtdräkt, på med hjälm och sist iväg på cykel och dra på cykeldojor. [Ursäkta kvalitéen, det är svårt att heja och filma med GoPro-kamera samtidigt].

Jag nämnde innan att jag är särskilt imponerad av cyklingen; säkert delvis eftersom denna gren är den som är nyast för mig. Att se triatleter susa fram på kullerstenarna i säkert 35-40 kilometer i timmen är en viss känsla och något som jag inte skulle våga göra efter. Cyklarna är ju säkert lite finare, dyrare och snabbare än min egen men förutom växlingarna så är det i denna gren som jag förstår hur mycket bättre än mig dessa atleter är.
Nedan kommer en film från cyklingen förbi slottet. Atleterna har precis saknat ner inför en 90-graders kurva och har ifrån låg hastighet påbörjad en stigning uppför slottsbacken, ändå går det såhär fort.

Efter cykel är det som bekant löpning. Triatleter springer definitivt på ett speciellt sätt, ett sätt som varken ser graciöst eller bekvämt ut, åtminstone inte inledningsvis då man är lite ”tillsutten” efter cyklingen. Stegen är korta, hållningen något sittande och det ser definitivt inte ut som riktiga löpare, men fort går det ändå och efterhand som triatleten blir varm blir löpsteget finare. Men trots denna hållning som är långt ifrån ”riktiga” medeldistanslöpare så löpar herrarna runt sina 10 km på neråt 30 minuter och damerna runt 35 minut. Detta efter all simning och cykling som har föregått.

Mellan cykel och löpning är det dock såklart en växling. Här tycker jag att jag har varit snabb som inte byter skor mellan grenarna (jag cyklar i löparskor) men det är ingenting mot vad dessa atleter klarar av. Jag har i efterhand på måfå klockat lite växlingar och där snittar eliten på 7 sekunder från det att man kommer till sin plats, har ställt sin cykel, tagit av sig hjälmen, tagit på sig löparskorna samt ofta ett par glasögon. För mig tar det ju det dubbla och då sitter skorna redan på =P
Film på denna växling där jag fokuserat på regerande olympiska mästarinnan Spirig kommer nedan.

Detta var två lärorika dagar för min del. Följande slutsatser har jag dragit kopplat till min egna triathlon-(satsning).
1. Öva växlingar, särskilt avtagning av våtdräkt.
2. Lär sig koppla på och sedan av eventuella cykelskor i farten (svårt).
3. Träna mer på att gå över direkt mellan grenarna.

Och givetvis behöver jag ju träna mer på just triathlon men än så länge är det vara ett roligt sätt för mig att träna mina allmänna tävlingsrutiner=)

Kommande vecka skall jag själv tävla i hinderbanelöpning i ett lopp som heter spring xtreme och går i Helsingborg.
Ha det fint.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *