Vecka 3 – Skånska mästerskapen 3000 meter

Hej kära läsare!
Denna vecka var det dags för årets första tävling; Skånska mästerskapen på 3000 meter löpning inomhus. Men först veckan i stort.

Måndag: Lättare kastövningar.

Ny favoritövning för att träna greppet: Hålla i vikt, helt enkelt.

Tisdag: Distanslöpning 9 kilometer med inslag av burpees, 70 stycken tror jag det blev. På kvällen blev det gym för rygg och armar. Chins i ring gav mig träningsvärk i fyra dagar.

Så glad trots träningsvärk: Ring-chins

Onsdag: Cirkelträning på mitt extraknäck som gruppinstruktör på Nordic Military Training.

Torsdag: Gym för bålen med övningar i TRX, dragon flags, joystick och russian twist.

Fredag: Lätt jogging 5 kilometer inför lördagens tävling.

Lördag: Skånska mästerskapen 3000 meter! Förväntningarna var ganska högt ställda eftersom jag tränat hårt och bra på sistone samt höll god fart på 4-hundringarna veckan innan. Jag fick starta i snabbaste heatet och visste att det fanns fina ryggar att gå på. Dock fegade jag lite i början och tappade tre bra ryggar som jag tror att jag hade kunnat hänga med. Detta resulterade i att jag löpte solo i stort sett hela loppet och eftersom klockan i taket inte var igång hade jag ingen aning om vilket tempo jag höll. Loppet kändes dock väldigt väldisponerat och jag kände att jag hade bra klipp i steget. Sluttiden blev 9:26,50 vilket är min näst bästa tid någonsin och min bästa tid inomhus. Således är jag mycket nöjd med formen, dispositionen och tiden, men jag borde ha gjort det bättre taktiskt. Risken hade då varit att jag hade bränt mig för jag hade egentligen inte så mycket mer att ge. Säsongen 2016 kan dock bli asgrym!

På kvällen straffade jag min taktiska feghet med att köra ett benpass med kroppen som vikt.

Söndag: Var på förmiddagen och provsprang tävlingsbanan som kommer användas på Winter Cross Run om två helger på Svampabanan i Tomelilla. Det är en minst sagt brutal bana med våldsamma stigningar och utförslöpningar. 8 kilometer återhämtningsfart i snömodden gjorde gott för stumma ben.

Veckan avslutades med en timmes badminton, en sport som jag saknar mycket. Efter badminton försökte vi orka med lite pingis men det var inte helt lätt med trött ”slag-arm”

Ha den bästa av veckor!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *