Vecka 1 – Sista veckan på grundträningens första del

Hallo där!
Veckan har ur ett löpar-perspektiv varit hyfsat lugn. Jag kommer att springa var tredje dag tills dess att mitt knä känns helt bra och det har verkligen blivit bättre under veckan. Här kommer vad som har genomförts i träningsväg:

Måndag: 2000 meter distanssimning följt av 40 minuter våtvästslöpning. Kvällen avrundades med 40 minuter på CrossTrainer, vilket innebär att jag genomförde något slags Cardio i ungefär 2 timmar under denna dag. Bra återhämtning dagen efter ett backintervallpass.

Tisdag: Diverse simövningar tillsammans med min stridsparskamrat James följdes av ett cirkelträningspass med fem varv bestående av:
10 x joystick +
10 x suspended crunch +
5 strikta chins +
10 x double kettle bell cleans +
10 dips.

Få saker går upp mot en FAXE K efter träningen =)

Onsdag: Dagen skulle egentligen inledas med ett tröskelintervallpass i sandskogen i Ystad. Det var ju uppenbarligen inte genomförbart eftersom det hade fallit 30 cm snö under natten. Lite småsur drog jag ut i spåret med målet att dra igenom åtminstone en mil. Efter 5 kilometer var jag ganska sliten på grund av att snön var runt knädjup hela tiden. Efter en mil tyckte jag det var så roligt så jag drog ut och klarade av fem kilometer till. Totalt 15 kilometer snölöpning tog 85 minuter med en snittpuls på 130 slag per minut. Sjukt roligt =)

På kvällen blev det en timme pingis.

Torsdag: Ett gediget kastpass fick avsluta denna min första arbetsdag på min nya befattning.

Fredag: Lite sliten efter jobbet drog jag till gymmet med inriktning att reda ut en timme på CrossTrainern. Knäet bråkade lite, annars hade jag försökt jogga en tur men en timme på CrossTrainern går att härda ut med tennis på TV samt en P1 dokumentär i öronen. Jag skulle känna lite på nån bålövning efteråt men det spårade lite med joysticks, kroppssåg, suspended crunch, bålrull och diverse käppövningar. Lite greppstyrka fick det bli också.

Lördag: 1300 meter simning med lite pyramidintervall på Högevallsbadet tillsammans med vapenbroder Robert. Eftersom träningsbassäng var stängd för underhåll var det en våldsam trängsel i bassängen. Burlövsbadet är mycket bättre.
Tröskelintervallerna som uteblev skulle framåt kvällen klaras av. Jag drog ut till Bulltofta motionsanläggning i hopp om att det skulle vara genomförbart att springa men det var det definitivt inte. Lysena var halvkassa och banan var ömsom isig, ömsom snöig. Ju mer jag tog i, desto mer sladdade jag omkring och nån puls kom jag inte upp i. Min högsta puls var lika hög som det som brukar vara genomsnittet på mina sådana här pass.

MISÄR på bild

Söndag: 90 minuter badminton och en halvtimme pingis gjorde mig lagom matt.

Kommande vecka är det tänkt att jag får vila lite. Går för tillfället på penicillin på grund av en inflammerad hårsäck, så vi får se vad som händer. Lite armstyrka, CrossTrainer och rehab ska klaras av ändå men jag kommer vara försiktig med simhallar och löpning, annars kommer förkylningen som på beställning.

NYHET: Varje vecka kommer mitt instagramkonto att uppdateras med ett högintensivt cirkelträningspass tänkt att genomföras utan onödiga uppehåll. Värm helst upp 15 minuter innan och varva ner 10 minuter efteråt så har du ett prima pass på under en timme:
På mitt youtube konto under följande länk https://youtu.be/wK7L5YMPDoA finns årets första HIIT (High Intensity Intervall Training)

Arbete har jag också ett. Från och med kommande vecka (Vecka 2) tar arbetet i min nya befattning fart på allvar vilket kommer att innebär max ett träningspass per dag d.v.s. på kvällen efter jobbet och mindre tid till att uppdatera sociala medier. Jag ska göra mitt bästa för att underhålla er ändå!

Löpning: 25 kilometer, varav samtliga i lite jävligare terräng.
Simning: 5100 meter.
CrossTrainer: 115 minuter.
Våtvästlöpning: 40 minuter.
Roddmaskin: 15 minuter.
Genomsnittlig sömn: 8 timmar och 24 minuter per natt.

Bästa hälsningar
Daniel

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *