Utbildning 4 – Kondition

En anledning till att många tränar är att få bättre kondition. Om man ser till engelskans ord ”condition” så är det ett ganska allmänt uttryck för statusen överlag på ett objekt. Anger man att en bil är i ”mint condition” så den av prima kvalité och vår kropp har ju faktiskt väldigt många likheter med bilen. Vissa människor har en fin bil som de servar och ser efter men så är de otränade och slarviga med träning och kost. Lönt, tycker jag. Det är mycket billigare och ger mycket bättra avkastning att investera lite, främst tid, i sin kropp.

Pratar man om kondition hos människan är det mer hur snabb man är på något, ofta medeldistanslöpning. ”Bra kondis” är ofta ett uttryck för hur bra ”flås” man har.

I idrottskretsar brukar man definiera konditionen som förmågan att ta omsätta och tillgodogöra sig syre (syreupptagningsförmåga). En bra syreupptagningsförmåga innebär att ha god förmåga att nyttja luftens syre till att frigöra energi så att kroppens muskler kan skapa kontraktioner.
Helst utan att drabba av mjölksyra.

Man bör ta hänsyn till tre olika nivåer.

Den centrala nivån är hjärta och lungor. En bra kondition innebär att hjärtat kan pumpa mycket blod per slag och lungorna rymmer mycket luft. Således kan man mäta sin kondition genom att mäta sin vilopuls. Låg vilopuls innebär att ditt hjärta har förmåga att pumpa mycket blod per slag. God lungkapacitet innebär att din lungor har förmåga att ta in mycket luft per andetag så att man slipper kontrahera lungorna väldigt ofta och därmed bli andfådd.

Mellannivån är blodet. Blodet tar syre från lungor och hjärta till muskeln som jobbar. I blodet har vi röda blodkroppar, hemoglobin, som transporterar syre. Män har normalt sett 10% högre hemoglobinvärde. Denna nivå kan man inte direkt påverka mer än med bloddoping eller höghöjdsträning. Värt att tillägga är dock att vi har evolverats fram för att kunna klara en liten blodförlust då och då. Således kan man genom att ge blod få bättre kondition. Detta är dock inget jag har provat själv.

Den lokala nivån är området i och kring muskeln som arbetar där främst kapillärer och mitokondrier är det som producerar syre. Tränar man så ökar kapillärerna runt som muskeln. Häri flödar blod och därmed syre. Tränar man så ökar mitokondrierna i storlek och antal. Dessa är kroppens små kraftverk som producerar syre för dig att begagna.

Motsatsen till kondition är för många styrketräning. Det ena utesluter dock inte det andra även om det är svårt att bli bäst i både bänkpress och maraton. Nästa vecka är det således dags för ”grunder styrketräning”.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *